Corona-adviezen

Door de maatregelen om het Coronavirus in te dammen zijn wij allen meer aan huis gebonden. Blijf daarom alert op voldoende voeding en beweging. Een goede voeding is, samen met beweging, belangrijk voor het behoud van spierkracht en conditie. 

De Zoete Appel werkt ook met patiënten die vallen onder de ‘kwetsbare doelgroepen’ zoals het RIVM deze heeft gesteld. Voor onze patiënten hebben wij de onderstaande (algemene) adviezen opgesteld.  Deze adviezen kunnen geen persoonlijk dieetadvies van een diëtist vervangen. Voor persoonlijke begeleiding neemt u contact met ons op via 020 7371688. Wij begeleiden zolang dit nodig is telefonisch en komen, zodra de maatregelen dit weer toelaten, ook bij u op huisbezoek of ontvangen u op een van onze locaties.

Hieronder vindt u een overzicht van informatie en adviezen.

Allereerst is het van belang dat u weet dat er helaas geen voedingsmiddelen bekend zijn die u kunnen beschermen tegen het krijgen van Corona/Covid19.

Gezond eten
Eet gevarieerd en gezond volgens de schijf van vijf.
- Plan uw maaltijden verdeeld over de dag en sla geen maaltijden over. Eet niet meer of minder dan dat u anders gewend bent. 
- Voor vrouwen van 50 jaar en ouder geldt een suppletie-advies van 10 mcg vitamine D per dag. Voor personen van 70 jaar of ouder geldt een suppletie-advies van 20 mcg vitamine D per dag.
-Beperk het gebruik van extraatjes zoals koekjes, chocolade, ijsjes en chips en gebruik zeer matig of geen alcohol.
-Zorg voor voldoende vocht, dagelijks 1,5 tot 2 liter,  in de vorm van water, thee, koffie en vloeibare zuivelproducten.

Blijf in beweging
Bewegen is belangrijk. Voor het behoud van spieren en het soepel houden van gewrichten, maar ook mentaal heeft het een positief effect.
- Plan naast uw eetmomenten ook uw beweegmomenten zoals een wandeling of een stukje fietsen.
- Liever bewegen in huis? Op TV zijn programma’s die beweegoefeningen voordoen. Zoek het programma, dat bij uw leeftijd en mogelijkheden past, bijvoorbeeld deze 7 oefeningen  of bij  MAX.
Op internet en Youtube zijn informatie en filmpjes beschikbaar voor lichte en zwaardere oefeningen die u thuis kunt doen bv bij Golden Sports

Hygiëne en veiligheid rond voeding en het coronavirus
- Lees de tips en adviezen voor goede hygiëne en veilige voedselbereiding van het Voedingscentrum 

Voorkom ondervoeding
Let op signalen: 
- Neemt de eetlust af? Houd dit in de gaten.
- Trek aan de bel als u of uw naaste minder gaat eten.
- Houd het gewicht in de gaten. Weeg u regelmatig of kijk naar uw kleding of horloge. Zit uw kleding wijder of uw horloge losser om de pols? Het is niet wenselijk gewicht te verliezen, want dan gaat ook de weerstand achteruit.
- Voelt u zich meer vermoeid of merkt u dat uw conditie achteruit gaat, vallen dingen die u altijd zonder moeite deed ineens zwaar? Mogelijk verliest u spierkracht door te weinig (eiwit in uw) voeding.  
- Raadpleeg de website goedgevoedouderworden.nl

Waarop moet u letten als u ziek bent (door corona)? 
Tijdens een infectieziekte, zoals veroorzaakt door het corona-virus, werkt het lichaam hard om de infectie te bestrijden. Het rustmetabolisme is hierdoor meestal hoger dan normaal en spiermassa wordt sneller afgebroken, dit geldt zeker in geval van koorts. De behoefte aan energie en voedingsstoffen is dan groot, terwijl de eetlust vaak minder is of helemaal ontbreekt. Ondanks een gebrek aan eetlust is het belangrijk om tijdens het ziek-zijn toch zo goed mogelijk te blijven eten en drinken om achteruitgang in spiermassa en conditie te beperken. Gebrek aan eetlust is dus geen signaal dat het lichaam geen voeding nodig heeft!

Bij koorts is een voldoende inname van vocht extra van belang. Drink zo’n 1,5-2 liter per dag. Als grotere hoeveelheden per keer niet lukt, kan dit goed in kleine beetjes, bijvoorbeeld elke 1,5-2 uur een half kopje of glas. Denk daarbij ook aan bouillon, soep, waterijsje, (karne)melk en andere zuivel. 

Lees meer: 
Tips bij minder eetlust